Vend blikket hjem
Under overskriften ”Vi vender blikket. Hjem” vil en stribe hoteller i Vejleområdet og Vejle Kommune få det lokale erhvervsliv, organisationer og institutioner til at tænke lokalt, når konferencer, møder, kurser og seminarer er på bedding.
Hotelbranchen er hårdt ramt af Coronakrisen. Efter måneders nedlukning er genåbningen i fuld gang. Men der er et stykke vej fra at åbne dørene og til at fylde værelser og konferencesale. Virksomhederne er tilbageholdende med at sende medarbejderne afsted, ligesom både forsamlingsforbuddet og de nuværende anbefalinger for afstand gør de store konferencer helt umulige at gennemføre.
Vigtigt for Vejle
Det mærkes også i branchen lokalt, hvor antallet af gæster er faldet drastisk, og nu vil man i MeetingVejle, der består af flere lokale hoteller og venues, gøre en indsats. Man vil have erhvervslivet i Vejleområdet til at lægge møder, kurser og konferencer i lokalsamfundet. Fordi det gavner alle.
– Det er væsentligt, at vi står sammen i lokalsamfundet under en krise som den aktuelle. Hvis hotellerne lider, kan det mærkes i kommunens økonomi, fordi vi mister skatteindtægter og skal håndtere en øget ledighed. Så er der færre penge til vores ældre, til skolerne, til infrastrukturen – og til alt det andet, siger borgmester Jens Ejner Christensen (V).
Omsætning for én milliard
Den såkaldte erhvervs- og konferenceturisme omsætter normalt for omkring én milliard årligt i Vejle Kommune. Den finansierer omkring 1.300 årsværk i en række brancher. På hotellerne alene er den erhvervsrettede omsætning knap 700 millioner og 900 årsværk.
Der er med andre ord en del at kæmpe for, og det er da også derfor, at Vejle Kommune er med i sammenslutningen MeetingVejle, der det sidste år har arbejdet på at fastholde og udbygge Vejle som Danmarks tredjestørste konferenceby.
Forandring fryder, men …
Mens arbejdet for at trække de store konferencer til byen midlertidigt og ufrivilligt er sat på pause på grund af Coronakrisen, arbejdes der i stedet for at få det lokale erhvervsliv, organisationer og institutioner til at vælge lokalt, når ansatte, kunder og interessenter skal mødes uden for egne rammer.
– Forandring fryder som bekendt, og det er naturligt, at man indimellem søger mod andre egne og andre byers hoteller for at se, hvad de kan. Men her er vores opfordring i den aktuelle krise, at vi alle støtter op om de lokale hoteller. Det gavner os alle i sidste ende, slutter Jens Ejner Christensen.
Kampagnen skal sætte spot på alle de fordele, der er i at vælge lokalt, og alt det, Vejle har at byde både i og uden for konferencelokalerne.